Chcesz efektywnie schudnąć?

Zapisz się do naszego newslettera i odbierz za darmo: porady, ćwiczenia, treningi diety!

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Olej kokosowy – właściwości i zastosowanie.

Olej kokosowy to olej roślinny otrzymywany poprzez tłoczenie i rozgrzanie kopry – twardego miąższu orzechów palmy kokosowej. Spotykany najczęściej jako rafinat, odkwaszany i wybielany. W postaci płynnej jest lekko żółty.



Zawiera kwas laurynowy (składnik mleka matki; w 100g jest go 47%!). Ma barwę białą. Topnieje w temperaturze 20–28 °C. Wykorzystywany w kuchni oraz w kosmetyce. Stosowany jest do smażenia, do ciast oraz wyrobu margaryny i czekolady. Jak również działa nawilżająco.

Wiele organizacji zdrowotnych odradza regularną konsumpcję oleju kokosowego z powodu dużej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, które mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

Olej kokosowy – rafinowany czy nierafinowany?

Obie formy mają różne zastosowanie i właściwości. Podział ten następuje poprzez procesy jakim poddawany jest olej podczas jego pozyskiwania.

Olej kokosowy nierafinowany jest o wiele zdrowszy i bardziej naturalny. Nieoczyszczony olej tłoczony na zimno zazwyczaj nie posiada w sobie zbędnych dodatków chemicznych, jest bardziej aromatyczny a posmak kokosa jest bardziej intensywny. Jego konsystencję można porównać do smalcu lub masła.

Ten mechaniczny proces obróbki podczas którego nie korzysta się z wysokich temperatur i chemii pozwala olejowi z kokosa na zachowanie swoich właściwości odżywczych. Jego cena jest wyższa, jednak olej nierafinowany jest częściej wybierany przez osoby, którym zależy na jego korzyściach zdrowotnych i kosmetycznych.

Olej kokosowy rafinowany jak sama jego nazwa wskazuje przechodzi proces rafinacji co nadaje mu dłuższą datę przydatności do spożycia oraz może być poddawany większym temperaturom dzięki czemu lepiej nadaje się do smażenia.

Jest bardziej przeźroczysty i nie posiada tak intensywnego zapachu i smaku kokosa jak w przypadku wersji nierafinowanej. Niestety podczas tego procesu traci on dużo swoich właściwości odżywczych. Podczas jego obróbki zazwyczaj korzysta się również ze środków chemicznych.

Właściwości i działanie oleju kokosowego

Spożywanie oleju z kokosa pozwala na szybkie uzupełnienie energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania mózgu i całego organizmu. Jest naturalnym lekiem wspomagającym walkę z grzybicą – w swoim składzie posiada kwas kaprylowy.  Znajdzie on swoje lecznicze zastosowanie również podczas leczenia trądziku, wyprysków i innych stanów zapalnych skóry.

W oleju kokosowym znajdziemy nasycone kwasy tłuszczowe (m.in. kwas laurynowy, palmitynowy, kaprylowy), jak i nienasycone (m.in. kwas oleinowy, linolenowy). Zawiera witaminę B2, B6, E i C, kwas foliowy, potas, wapń, magnez, fosfor, żelazo, sód i cynk.

Kwas laurynowy (również zawarty w oleju z kokosa) zaś ma działanie bakteriobójcze i wzmacniające organizm.

Regularne stosowanie oleju kokosowego pozwala również na zapobieganie takim chorobom jak Alzheimer i utrata pamięci dzięki zawartym w nim kwasom tłuszczowym. Osoby z przewlekłymi problemami trawiennymi również powinny dodać ten specyfik do swojej diety.

Olej kokosowy ma budowę trój-glicerydową  średnio łańcuchową (MCT) i jest inaczej gospodarowany w organizmie w porównaniu do innych tłuszczów.

Olej kokosowy nie zamienia się  w tkankę tłuszczową lecz natychmiastowo jest wykorzystywany do produkowania energii niezbędnej organizmowi do funkcjonowania.

Jest to źródło tłuszczu więc dodatkowo odpowiada za uczucie sytości w organizmie. Po dodaniu oleju kokosowego do posiłków możemy zmniejszyć ich objętość i nadal zaspokoić głód.

Wartości odżywcze oleju kokosowego

Wartość odżywcza w 100g.

  • Energia: 900 kcal
  • Tłuszcze: 98% nasycone
  • Białko: 0 g
  • Węglowodany: 0g
  • Cholesterol: 0 g
  • Sód: 0 g
  • Błonnik pokarmowy: 0 g
  • Witaminy: C, E, B6, B3, B2, B1, cynk, fosfor, żelazo, magnes, wapń, potas (nie da się sprecyzować zawartość poszczególnych witamin w 100g – uzależniona jest od wielu warunków – m. in. jakości surowca i warunków w jakich dojrzewał).

Warto podkreślić, że olej kokosowy posiada tłuszcze nasycone o średniej długości łańcucha w porównaniu z powszechnie stosowanymi źródłami tłuszczów w Polsce.

Dzięki czemu organizm nie potrzebuje tak dużo czasu na rozbijanie łańcucha na mniejsze części i może wykorzystać energię z pożywienia niemal bezpośrednio po spożyciu.

Tym samym nie jest tak szkodliwy jak inne tłuszcze nasycone np. pochodzenia zwierzęcego, które pozostają w organizmie przez dłuższy czas wpływając negatywnie na „zły cholesterol” i wzrost tkanki tłuszczowej.

Zastosowania oleju kokosowego

Olej kokosowy w kuchni:

  1. można go stosować zamiast masła – do smarowania pieczywa
  2. smażyć jajka, naleśniki a nawet mięso
  3. piec w piekarniku surowe warzywa, polewając delikatnie olejem
  4. dodać do kawy lub herbaty, by uzyskać kokosowy posmak
  5. idealny do domowej czekolady, ma właściwości łączące składniki, dzięki niemu czekolada tężeje

Olej kokosowy w kosmetyce:

  1. po zmieszaniu oleju kokosowego z solą himalajską otrzymasz peeling do twarzy, a mieszając go z cukrem – peeling do ciała
  2. sprawdzi się jako błyszczyk do ust
  3. złagodzi otarcia skóry u dziecka
  4. do smarowania skóry z rozstępami
  5. jako olejek do masażu
  6. balsam nawilżający do ciała – do stosowania po kąpieli
  7. do łagodzenia poparzeń słonecznych
  8. jako krem do twarzy – nawilża, wygładza zmarszczki
  9. dodatek do kąpieli – 1/4 szklanki wcześniej delikatnie roztopionego oleju wlewamy do wanny z wodą
  10. nawilży suchą, szorstką skórę – np. stóp, łokci
  11. odżywia włosy – niewielką ilość oleju kokosowego należy wetrzeć we włosy wieczorem najlepiej w końcówki. Zawiązać w luźny kok; rano następnego dnia umyć włosy
  12. spożycie 2 łyżeczek dziennie oleju pomaga przyśpieszyć metabolizm
  13. złagodzi obtarcia, odparzenia, zadrapania
  14. jako krem do twarzy – nawilża, wygładza zmarszczki

Gdzie kupić i jaki wybrać olej kokosowy?

Olej kokosowy możemy kupić w sklepach ze zdrową żywnością, dobrych supermarketach i w sklepach internetowych. Wybierając olej, sugerujmy się zastosowaniem.

Jeśli ma być adekwatnie do przyrządzania deserów, wybierz nierafinowany – droższy, jeśli ma służyć jako olej do smażenia czy do nakładania go jako maseczki na twarz czy włosy, wybierz rafinowany – tańszy.

A Ty stosujesz olej kokosowy? Napisz w komentarzu czy polecisz go innym czytelnikom!

 

Chcesz szybko i skutecznie schudnąć?

Sprawdź nasze diety i poradniki odchudzania. Poprowadzimy Cię krok po kroku, pokażemy jak ćwiczyć, co jeść i jak się motywować, by odchudzanie było skuteczne i trwałe.

Nasze diety i poradniki to idealne propozycje dla kobiet, które chcą rozpocząć zdrowy tryb życia oraz czuć się fantastycznie każdego dnia.

Codziennie będziesz pełna energii, a waga pokaże ubywające jak szalone kilogramy.

Tak, pokaż mi diety!

Chcesz efektywnie schudnąć?

Zapisz się do naszego newslettera i odbierz za darmo: porady, ćwiczenia, treningi diety!

Dziękujemy za zapisanie do Newslettera

Informacje o artykule

  • Data publikacji 1 kwietnia 2017
  • Rodzaj ćwiczeń Odżywianie

Reklama

Back to Top
Podobał Ci się ten tekst? Dołącz do nas na Facebooku i nie przegap NOWYCH artykułów!
Polub ZbudujForme.com.pl na Facebooku